Friday, April 23, 2010

Gambar sepanjang aktiviti eskavasi di lapangan Kota Johor Lama, Kota Tinggi

Tapak eskavasi yang tidak diketahui lagi adakah kubu ataupun kubur. Pihak Yayasan Warisan masih lagi dalam kerja penggalian untuk mengetahui apakah yang terkandung di bawah busut ini. Menurut orang sekitar, mungkin terdapat harta karun yang ditanam masa Kerajaan Melayu Johor. Harta tersebut ditanam mungkin hendak mengelakkan daripada dirampas oleh Portugis yang menyerang Kota Johor Lama.

Struktur batuan yang kelihatan setelah penggalian dilakukan. Dikatakan terdapat pelbagai jenis struktur batuan yang dikenalpasti yang menunjukkan terdapat binaan manusia, tidak mungkin jenis batu yang pelbagai itu terjadi dengan semulajadi. Berdasarkan pengamatan, terdapat batu yang berwarna merah, hijau gelap dan sebagainya. Batu tersebut juga mempunyai saiz yang berbeza, ada yang besar, ada yang leper, ada yang empat segi tepat dan empat segi sama.

Dapat dilihat dengan jelas binaan batu yang tersusun membentuk seolah-olah dinding. Gambar ini dirakam setelah ahli arkeologi melalukan kerja-kerja menggali tanah yang kelihatan seperti busut. Penemuan ini menjadikan peserta lebih berminat untuk mengetahui apakah sebenarnya binaan yang terdapat di bawah busut tersebut.

Antara artifak yang ditemui adalah serpihan tembikar yang dikatakan berasal dari Timur Tengah. Banyak artifak yang mudah ditemui di kawasan tersebut malahan mata wang emas masih lagi ditemui oleh penduduk tempatan.

Tapak eskavasi adalah kawasan larangan. Ini bagi memudahkan kerja-kerja penggalian dapat dilakukan dengan mudah. Lantaran itu, peserta program beruntung kerana dapat 'melepasi' garis merah ini dan seterusnya melakukan kerja-kerja eskavasi sendiri.

No comments:

Post a Comment