Wednesday, April 7, 2010

PROGRAM ARKEOLOGI SUNGAI JOHOR

2-4 April lalu, 5org murid (NABIHA SOFIAN, NUR SYAFEEZA, SITI NUR 'AZUWA, ONG YEE ROSE & LOO JING YING) diiringi seorang guru (HASLINA MOHD. ISMAIL) dijemput untuk mengikuti program anjuran YAYASAN WARISAN JOHOR di Kota Tinggi. Peserta telah menginap di Hotel Myres, Kota Tinggi sebelum dibawa menyelusuri sepanjang Sungai Johor. Peserta didedahkan dengan pusat-pusat pemerintahan Kerajaan Johor Lama dan melawat makam-makam sultan yang memerintah zaman tersebut.
Setelah menyelusuri Sungai Johor, tepat jam 2 petang, peserta tiba di Jeti Kota Johor Lama dan menginap di Bob Homestay. Di Kota Johor Lama, terdapat pusat pemerintahan kerajaan Kesultanan Melsyu Johor serta kota kubu pertahanan.peserta boleh melihat sendiri kubu pertahanan yang dibina oleh Kerajaan melayu johor yang masih wujud kukuh hingga hari ini.
Peserta juga didedahkan dengan kaedah arkeologi untuk mendapatkan bahan tinggalan yang tertanam di dalam tanah. Peserta sendiri boleh menjumpai artifak-artifak lama di tapak arkeologi. Peserta dibawa ke tapak arkeologi yang masih belum dikaji lagi, tidak dapat dipastikan adakah ianya kubu pertahanan atau pun kubur/makam.
Keseronokan dan kepuasan terpancar di wajah setiap peserta semasa majlis penutupan. Guru pengiring diberi cenderahati, dan peserta yang menang diberi hadiah. Program ini memberi impak yang besar kepada peserta kerana tidak ramai yang mengatahui bahawa Kota Tinggi merupakan tapak tinggalan sejarah yang bermakna, seperti juga kota Melaka. Peserta dapat mengalami sendiri pengalaman yang tidak berharga semasa mengikuti PROGRAM ARKEOLOGI SUNGAI JOHOR FASA 1 TAHUN 2010.
Terima kasih diucapkan kepada pihak YAYASAN WARISAN JOHOR, BAHAGIAN PEMUZIUMAN KOTA TINGGI kerana telah menjemput kami untuk menghadiri program tersebut.

Banyak lagi ilmu dan gambar yang menarik untuk dikongsi bersama. Ikuti kisah dan dapatan peserta sepanjang program pada akan datang....

No comments:

Post a Comment