Sunday, July 4, 2010

Lawatan ke Lembah Bujang, Kedah

Pada cuti sekolah yang lalu, penulis telah menjejaki kesan tapak candi yang terdapat di Lembah Bujang. Perasaan ingin tahu menyebabkan penulis bersama sorang rakan telah melakukan kajian terhadap kawasan tersebut. Terdapat sebuah muzium dibina bagi memudahkan pengunjung mendapatkan informasi tentang kawasan tinggalan sejarah tersebut. Disekelilingnya pula terdapat beberapa candi yang telah dibina semula bagi tatapan pengunjung. Hanya Candi Bukit Batu Pahat saja yang tidak diubah kedudukannya kerana hasil kajian arkeologi, Canti Batu Pahat merupakan candi utama bagi candi-candi kecil yang lain. Berikut merupakan petikan daripada sumber Arkib Negara tentang L:embah Bujang.

Lembah Bujang merupakan kawasan yg terkenal sejak kurun pertama masihi lagi dan menjadi tempat persinggahan yg penting bagi pedagang India utk ke negeri China dan sebaliknya. Gunung Jerai pula menjadi pedoman penting bg kapal dagang yg memasiku Sungai Merbok di kawasan Lembah Bujang. Di sinilah membangunnya Lembah Bujang sbg sebuah kawasan pusat pentadbiran dan perkembangan agama Hindu-Budha masa dahulu.

Antara kesan tinggalan sejarah di Lembah Bujang yg merangkumi kawasan seluas 224 km persegi ini adalah candi-candi dan artifak-artifak pemujaan agama Hindu-Budha. Beberapa buah candi telah ditemui spt Candi Pengkalan Bujang, Candi Bukit Batu Pahat, Candi Pendiat dll.







Candi batu Pahat dipercayai dibina dalam kurun ke-6 masihi. Penemuan ahli arkeologi menunjukkan candi ini dibina menggunakan batu-batu pejal.






No comments:

Post a Comment